In the Name of Allâh the Most Beneficent the Most Merciful.

سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم YaAllah janganlah kau uji apa yang tidak termampu aku lalui ٩(-̮̮̃-̃)۶٩(•̮̮̃•̃)۶When You Are HURT, You Learn To HATE..On The Other Hand, When You Hurt Someone, You Are RESENTED..BUT You Start To FEEL GUILTY As Well..However, Understanding Such Pain Enables YOU to Be KIND to Others..KNOWING PAIN Helps us GROW UP, to MATURE.. ٩(-̮̮̃•̃)۶٩(•̮̮̃•̃)۶ We should be taught not to wait for inspiration to start a thing. Action always generates inspiration. Inspiration seldom generates action٩(●̮̮̃•̃)۶ ٩(͡๏̯͡๏)۶yaAllah..berikanlah aku kekuatan mennempuhi segala cabaran dan dugaan..aku lemah tanpaMU..٩(●̮̮̃•̃)۶ ٩(͡๏̯͡๏)۶Starting over isn't crazy. Crazy is being miserable. and walking around half asleep, numb, day after day after day. Crazy is pretending to be happy. Pretending that the way things are is the way they have to be for the rest of your bleeding life.٩(●̮̮̃•̃)۶ If she's amazing, she wont be easy. If she's easy, she wont be amazing. If she's worth it, you wont give up. If you give up, you are not worthy. The truth is, everybody is going to hurt you; you just gotta find the ones worth suffering for -Bob Marley :٩(͡๏̯͡๏)۶..Mohon maaf atas segala salah silap.. Ikhlas dari MOHD SHUIB ABD RAHMAN..

Sunday, January 29, 2012

Apabila berbicara soal jodoh

dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang

Mencari pasangan hidup bukan mudah. Pasangan hidup maknanya pasangan untuk hidup bersama, bukan sekejap.

Jangan akibat si dia mengurat anda, maka anda terus terpesona dan bersetuju. Jangan semata si dia comel atau glamour, maka anda terus mengambilnya.

Apa Tujuan Berumahtangga?

“Begin with the end in mind”, adalah slogan kita untuk menepatkan matlamat kehidupan dan segenap peringkat perjalanannya.

Aku selalu gunakah alas an nak kawin dengan perempuan kena tengok benda2 ni..tapi harini baru aku nk go thru semua ni:

1.Berkahwin kerana harta?

Harta bukan sumber bahagia. Namun ini bukan bermakna kita boleh mengabaikan harta. Kalo dah kawin xknla nak bagi anak org makan pasir kn. Dah ada anak sampai nk beli susu untuk anak xmampu. Logic sense nye biarla hidup tu senang. Nak apa je ada. Mungkin bukan mewah tp mencukupi.

2.Berkahwin kerana keturunan?

Keturunan bukan jaminan sumber bahagia. Yang kaya untuk yang kaya, yang miskin untuk yang miskin? Walaupun aku tak nafikan kalo pasal penyakit keturunan memang akan main factor dalam genetic inheritance yang boleh meningkatkan kemungkinan penyakit hemophilia, phyzophrenia, leukemia, lupus, diabetis, etc..yang tu aku xnafikan secara saintifiknya..namun adakah sharifah hanya untuk syed, megat utk puteri, pantai timo utk pantai timo, utara utk utara, selatan utk selatan?

3.Berkahwin kerana kecantikan?

Yang ni susah aku nk cakap..mestila aku suka yang sedap dipandang..huhuCinta itu dari mata turun ke hati. Maka mata pemutus pertama.Jika berkenan di mata, mudahlah mata memujuk hati.Tetapi selama mana kecantikan menyenangkan kehidupan?Kecantikan, biar secantik mana pun, akan pudar dengan perjalanan masa. Kecantikan, biar secantik mana sekali pun, boleh dicabar oleh naluri manusia yang mudah kalah dengan alasan JEMU.Mahu berkahwin sementara cantik, dan buang selepas cantik dan kacak bergaya itu dimamah usia?Cantik bukan sumber bahagia, ia bukan matlamat atau pertimbangan utama dalam menentukan pemilihan pasangan.

4.Maka pilihlah yang memiliki agama..

Nescaya sejahtera hidupmu pesan Nabi SAW…ermm tapi berapa ramai pula manusia yang hanya bertopengkan kepiah dan tudung labuh namun sebenarnya telah rosak ditebuk tupai..tidak dinafikan hanya segelintir yang mengalami masalah ini..namun gejala social masa kini membuatkan aku terasa takut..walaupun untuk mencari gadis yang belajar di IPT

Kini umurku sudah mencecah 25tahun..secara biologiikal nya dah tergedik dan mula terfikir untuk mendirikan rumahtangga. Ermm aku mengenali sorg budak ni..aku terasa terlalu ingin bernikah dgnnya InshaAllah.. Adakah aku benaar2 memahami dia? Adakah dia benar2 memahami aku? Adakah ini pengakhiran kisah buaya aku? Aku mencuba untuk setia..dan selama ini aku mmg merasakan aku setia.. ntahlaa..nanti aku tulis lain..dh nk maghrib ni..merepek meraban plk..cauuu~~

Wasalam J maaf aku malas nk cari dalil2 atau ayt quran pasal jodoh..try la google pasal berpuak2 agar kamu saling mengenali pastu pasal Allah berikan rezeki pada sape2 yg nk kawen..hehe

Xcukup masa dh..tata :P