In the Name of Allâh the Most Beneficent the Most Merciful.

سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم YaAllah janganlah kau uji apa yang tidak termampu aku lalui ٩(-̮̮̃-̃)۶٩(•̮̮̃•̃)۶When You Are HURT, You Learn To HATE..On The Other Hand, When You Hurt Someone, You Are RESENTED..BUT You Start To FEEL GUILTY As Well..However, Understanding Such Pain Enables YOU to Be KIND to Others..KNOWING PAIN Helps us GROW UP, to MATURE.. ٩(-̮̮̃•̃)۶٩(•̮̮̃•̃)۶ We should be taught not to wait for inspiration to start a thing. Action always generates inspiration. Inspiration seldom generates action٩(●̮̮̃•̃)۶ ٩(͡๏̯͡๏)۶yaAllah..berikanlah aku kekuatan mennempuhi segala cabaran dan dugaan..aku lemah tanpaMU..٩(●̮̮̃•̃)۶ ٩(͡๏̯͡๏)۶Starting over isn't crazy. Crazy is being miserable. and walking around half asleep, numb, day after day after day. Crazy is pretending to be happy. Pretending that the way things are is the way they have to be for the rest of your bleeding life.٩(●̮̮̃•̃)۶ If she's amazing, she wont be easy. If she's easy, she wont be amazing. If she's worth it, you wont give up. If you give up, you are not worthy. The truth is, everybody is going to hurt you; you just gotta find the ones worth suffering for -Bob Marley :٩(͡๏̯͡๏)۶..Mohon maaf atas segala salah silap.. Ikhlas dari MOHD SHUIB ABD RAHMAN..

Monday, June 7, 2010

Newton's laws of motion : Layu Dalam Melayu

Newton's laws of motion


1. Every object in a state of uniform motion tends to remain in that state of motion unless an external force is applied to it.

2. The relationship between an object's mass m, its acceleration a, and the applied force F is F = ma. Acceleration and force are vectors ; in this law the direction of the force vector is the same as the direction of the acceleration vector.

3. For every action there is an equal and opposite reaction.


Sedang aku melayang2kan pemikiran aku terfikir hubungan antara Newton's Law dengan kehidupan sehatrian manusia..Lebih2 lagi Melayu..Bukan niat aku untuk mengutuk melayu tetapi ini adalah apa yang aku rasakan related pada laws of physics..dan aku adalah jati Melayu..ini semaua sekadar nasihat..untuk diri aku juga..tiada kena mengena atau ditujukan secara specifics pada sesiapa

"....Every object in a state of uniform motion tends to remain in that state of motion unless an external force is applied to it....."

Melayu ni pada hemat aku adalah bangsa yang paling cepat bersyukur dengan apa yang dimiliki..tiada usaha yang akan dilakukan apabila mencapai suatu steady stae..biarlaa dia berada dalam keadaan susah atau senang..bila berniaga cukupla untung satakat sebiji kedai shaja..andai bertani cukuplah sekadar sara diri..entah dari datuk nenek lagi..dan apabila ada galakkan dari kerajaan dan bantuan barulah berniat untuk berubah

"...The relationship between an object's mass m, its acceleration a, and the applied force F is F = ma. Acceleration and force are vectors ; in this law the direction of the force vector is the same as the direction of the acceleration vector....."

law ini mengaitkan perhubangan yang kaya bertambah kaya dan yang miskin bertambah miskin..peraih mengaut segala keuntungan manakala pembekal kekal miskin sedangkan mereka boleh meningkatkan taraf hidup mereka dengan berubah..

"...For every action there is an equal and opposite reaction...."

Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu itu mengubah nasibnya sendiri...bisakah kita berharap untuk mendapat rezeki yang banyak sedangkan usahanya sedikit..fikirkanlah:
part 1

Malique feat DrM - Layu

Aku lihat layu dalam melayu
Aku pasti bukan aku seorang saja yang nampak
Ada juga bercadang bertanya tuan punya
tapi bercampur risau dengan tak tergamak
Nanti dikata tak bersyukur dikata tak sedar diri
Jadi aku menyendiri, memerhati dan akhirnya mengakui
Yang kita sendiri membiarkan bunga raya melayu ke kanan
Dan dibiar bunga tak cantik mekar di kiri

Aku lihat layu dalam melayu
Tanah air kita yang punya
Kita siram, kita baja
Tapi angin api kita lupa
Mereka merancang masa menjilat bangsa
13 harimau bertukar menjadi mangsa
Kita lupa, nenek moyang kaya raya
Jangan sekali-kali digadai harta bendanya
Kulihat layu dalam melayu
Kulihat layu dalam melayu
Kulihat layu dalam melayu

Takkan melayu hilang di dunia
Ya, tapi apa guna tak hilang di dunia kalau kewujudan tak dirasa
Petah berbahasa kudrat tak berjasa
Orang berbudi kita hanya tahu merasa
Selalu lari bila dirapat
Selalu malu bila soalan diaju
Selalu segan memberi pendapat, rela mengikut dari meneraju
Belum nyanyi sudah bersorak, suka berjanji dalam borak
Bukan kata tak ada otak, cuma tak berfikir di luar kotak
Kulihat layu dalam melayu
Kulihat layu dalam melayu
Kulihat layu dalam melayu

Aku jadi sayu
Bunga menangis dia mendayu mahu jadi cantik tetapi ragu
Aku merayu bangunlah semula hidup kembali
Jangan tunggu matahari mati
Cepatlah mekar sebelum terlerai
Perjuangan kita belum selesai
Perjuangan kita belum selesai
Perjuangan kita belum selesai