In the Name of Allâh the Most Beneficent the Most Merciful.

سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم YaAllah janganlah kau uji apa yang tidak termampu aku lalui ٩(-̮̮̃-̃)۶٩(•̮̮̃•̃)۶When You Are HURT, You Learn To HATE..On The Other Hand, When You Hurt Someone, You Are RESENTED..BUT You Start To FEEL GUILTY As Well..However, Understanding Such Pain Enables YOU to Be KIND to Others..KNOWING PAIN Helps us GROW UP, to MATURE.. ٩(-̮̮̃•̃)۶٩(•̮̮̃•̃)۶ We should be taught not to wait for inspiration to start a thing. Action always generates inspiration. Inspiration seldom generates action٩(●̮̮̃•̃)۶ ٩(͡๏̯͡๏)۶yaAllah..berikanlah aku kekuatan mennempuhi segala cabaran dan dugaan..aku lemah tanpaMU..٩(●̮̮̃•̃)۶ ٩(͡๏̯͡๏)۶Starting over isn't crazy. Crazy is being miserable. and walking around half asleep, numb, day after day after day. Crazy is pretending to be happy. Pretending that the way things are is the way they have to be for the rest of your bleeding life.٩(●̮̮̃•̃)۶ If she's amazing, she wont be easy. If she's easy, she wont be amazing. If she's worth it, you wont give up. If you give up, you are not worthy. The truth is, everybody is going to hurt you; you just gotta find the ones worth suffering for -Bob Marley :٩(͡๏̯͡๏)۶..Mohon maaf atas segala salah silap.. Ikhlas dari MOHD SHUIB ABD RAHMAN..

Sunday, April 4, 2010

MASA DEPAN


In the Name of Allâh, the Most Beneficent, the Most Merciful

hampir seminggu rasanya sejak aku mnghantar final draf FYP aku yg bertajuk:
Experimental Work on Electromagnetic Radiation Measurement by Electrical Devices

Proper evaluation and assessment of possible health effects from long-term exposure to Electromagnetic fields (EMF) are important because human exposure to such fields is increasing due to new and emerging technologies. This project will assess the emf radiation and compare with the WHO and other organization reports on the effect of emf to human life.

1. Measurement of EMF for different personal computers used at several Mechatronic Labs. The measurement is taken for different area of lab.
2. Measurement of EMF for different laptops used by students of School Mechatronic Engineering. The measurement is taken for different period of time and different distance from the source
3. Measurement of EMF for different laptops used by students of School Mechatronic Engineering - with/without screen cover and with/without wireless internet for laptop.


1. Ability to measure emf from electrical devices
2. Ability to analyze data collected from the measurement
3. Ability to connect the findings to the possible health effect for long-term exposure and support the results by referring to WHO and ICNIRP report

Hardware:
EMF meter
Laptop
Computer
Computer’s screen cover
Ruler tape



actually aku masih lagi tidak berpuashati dengan hasil kerja laporan FYP yg telah aku serahkan...masih terdapat terlalu banyak masalah, kesilapan dan pembetulan yang sendiri rasakan menyebabkan aku tidak dapat lena tidur malam...

disamping mimpi ngeri aku yang ntah pape merepek..aku menjadi kurang faham...

adakah ini simptom final year student??
aku termenung memikirkan masa depan yang masih jauh...

"usahlah kita risau memikirkan masa depan..tetapi risaulah apabila kita tidak berfikir untuk masa depan" - Tun Dr Mahathir Muhammad

so aku berfikir mengenai masa depan..dan aku tenyata takut memikirkannya..sudah semestinya aku risau kerana keadaaan ekonomi yang baru pulih..ditambah pula dengan status ijazah aku yang masih belum diiktiraf oelh EAC_BEM dan MQA..so apakah halatuju perjalanan hidup aku selepas tamat pengajian ini?????


aku menjadi tertekan...

apakah harga 4 tahun aku belajar di sini???

apakah ilmu yang aku perolehi di sini???

apakah yang aku mampu buat hasil 4 tahun di sini???

ternyata aku akui aku masih lagi mempunyai ilmu budak lepasan SPT yang masih tidak apa-apa...


hebatkan autocad aku??
matlab???
orchad???
microP microC???

hebatkah final year project aku???????

aku berasa amat tertekan..serius aku menyatakan kehidupan universiti hanya penuh dgn bermain..menyertai aktiviti yanng tiada manfaat...


apa yang aku belajar hanyalah erti kehidupan..

namun aku masih lag mencari apakah makna kehidupan itu..TUJUAN aku hidup..for whta purpose???pernah aku mengePOST "WHAT IS THE PURPOSE OF LIFE????" dalam longe "iluvislam.com" namun apa yang aku dapat??hanya private mail yang menghentam..

“.....Aku tidak menciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembah-Ku....” [Ad-Dzariyat: 56]


so aku tengah buntu dengan masa depan aku sendiri sebenarnya..sambil aku menunggu keputusan penangguhan program yang rasa terlalu amat aku ingin pergi..walaupun aku tak tahu apa yang akan aku lalui..namun aku merasakan ia baik utk aku...

tapi aku menjadi terlalu amat BLUR...aku menjadi amat memerlukan bantuan..aku perlu bantuanMu yaAllah..


aku rndu dia yaAllah..aku mahu kau makhbulkan doa yang terlalu simple aku baca tatkala aku selesai sujud padaMU....

"yaAllah..kurniakanla aku kjebaiakan didunia dan di akhirat"

yaAllah permudahkanlah segala urusanku..tutupkanlah keAiBan ku yaAllah...lindungilah aku yaAllah..

aku hambaMu yang lemah, maka kuatkanlah aku yaAllah..
aku hambaMu yang hina, maka muliakan lah aku yaAllah...


--hatiku menangis memikirkan masa depan yang tidak pasti--


Al Qiyammah 75:36
Apakah manusia mengira, bahwa ia akan dibiarkan begitu saja (tanpa pertanggungjawaban)

Al Baqarah 2:21
. Hai manusia, sembahlah Tuhan-mu Yang telah menciptakanmu dan orang-orang yang sebelummu, agar kamu bertaqwa.

Qs Al hajj 22:1
Hai manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu; sesungguhnya kegoncangan hari kiamat itu adalah suatu kejadian yang sangat besar (dahsyat).