In the Name of Allâh the Most Beneficent the Most Merciful.

سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم YaAllah janganlah kau uji apa yang tidak termampu aku lalui ٩(-̮̮̃-̃)۶٩(•̮̮̃•̃)۶When You Are HURT, You Learn To HATE..On The Other Hand, When You Hurt Someone, You Are RESENTED..BUT You Start To FEEL GUILTY As Well..However, Understanding Such Pain Enables YOU to Be KIND to Others..KNOWING PAIN Helps us GROW UP, to MATURE.. ٩(-̮̮̃•̃)۶٩(•̮̮̃•̃)۶ We should be taught not to wait for inspiration to start a thing. Action always generates inspiration. Inspiration seldom generates action٩(●̮̮̃•̃)۶ ٩(͡๏̯͡๏)۶yaAllah..berikanlah aku kekuatan mennempuhi segala cabaran dan dugaan..aku lemah tanpaMU..٩(●̮̮̃•̃)۶ ٩(͡๏̯͡๏)۶Starting over isn't crazy. Crazy is being miserable. and walking around half asleep, numb, day after day after day. Crazy is pretending to be happy. Pretending that the way things are is the way they have to be for the rest of your bleeding life.٩(●̮̮̃•̃)۶ If she's amazing, she wont be easy. If she's easy, she wont be amazing. If she's worth it, you wont give up. If you give up, you are not worthy. The truth is, everybody is going to hurt you; you just gotta find the ones worth suffering for -Bob Marley :٩(͡๏̯͡๏)۶..Mohon maaf atas segala salah silap.. Ikhlas dari MOHD SHUIB ABD RAHMAN..

Saturday, June 11, 2011

Nikah Gantung - Khitbah

nikah gantung untuk student

Sekarang ni ramai je budak-budak yang still belajar tapi dah tak sabar-sabar nak kawin. Kan kan.. Bohong la kalau kata tak.

ermm..actually aku terkejut sebab ada la budak yg aku dok usha2 gtau aku dia dh nikah..kecik lg..ermmm means tinggi pn setinggi keta kancil je...haha
tp dh akad nikah...so game over la bg aku sbb aku xkn nk kaco bini org kan?? kan??


****************************


Nikah gantung or khitbah ni sesuai sangat la untuk student yang rasa macam dah sayang sangat dekat pasangan korang tapi takut nak buat dosa. Nikah gantung ni sah sebab diorang dinikahkan ikut semua syarat nikah dalam Islam. CUMA yang gantungnya tu, diorang tak boleh tinggal sekali sampai la diorang bersanding. Tapi kalau diorang nak tidur sebilik bila ada free-free time tu, boleh la. Dah halal pun.


*****************************


Aku mula kenal nikah gantung ni dekat Unimap-Uitm la. Senior aku ramai yang nikah gantung. Yang nikah tak tergantung pun ada. Yang kawin tak nikah pun ada jugak :D


*******************************


Kalau ikut adat melayu, nikah gantung ni memang wujud. Tapi kalau ikut agama Islam, nikah gantung ni tak wujud pun..ye ek??aku tgk iLuvIslam-->pomot oleh nisa :) Hah ! Memang la... Nikah gantung ke, nikah tak gantung ke, sama ja semua tu. Time akad nikah tu, sebut benda yang sama jugak. Dalam Islam, lepas akad nikah ja, suami isteri ni kena buat tanggungjawab masing-masing, termasuk la duduk serumah. Tapi ikut adat melayu, tak manis la kalau tak bersanding lagi, tapi dah duduk serumah. Tu yang nama nikah gantung tu. Nikah tapi tak boleh tinggal sekali. Ada paham ??


Nikah gantung ni selalunya sebab permintaan parents la. Sama ada parents sebelah pihak or dua-dua belah pihak.

*************************************

"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurnia-Nya lagi Maha Mengetahui." (Surah An-Nuur : Ayat 32)


************************************